INHOUD VAN DE CURSUS
Introductie
Leren reguleren van emoties en reacties in relatie tot enkelvoudige trauma-problematiek
Trauma en regulatie 1 gaat over het reguleren van stress als gevolg van trauma. Onder stress neemt je primitieve brein veel sneller de regie over dan je zou willen. Hoe meer stress of hoe meer trauma je in je leven gekend hebt, hoe meer moeite je kunt hebben om grip te houden.
Als iets je herinnert aan gevaar, kunnen er bijvoorbeeld oude, niet meer functionele reactiepatronen, waar je geen invloed op lijkt te hebben, de kop opsteken. Dat geldt voor je cliënt, maar dat geldt ook voor jou als therapeut. Hoe reguleer je dat op een goede manier? Hoe zorg je dat je de draagkracht voor stress kunt vergroten? Hoe zorg je ervoor dat je brein niet instinctief in overlevingsmodus schiet, daar waar je liever andere keuzes zou maken? In deze nascholing leer je enkelvoudige traumata zonder psychiatrische achtergrond behandelen vanuit regulatie.
Omschrijving
Je leert onderscheid maken tussen traumagerelateerde en hechtingsgerelateerde afweermechanismen, en wat het verschil is in aanpak. Waar herken je dat aan? Je leert meer regie krijgen op het moment dat emoties te heftig en overspoelend worden bij je client. En je leert bij jezelf automatische reactiepatronen herkennen, waardoor je makkelijker uit de tegenoverdracht blijft.
De kennis en kunde vanuit deze nascholing is breed inzetbaar voor een grote groep clienten, ook als je niet direct met trauma gerelateerde problemen werkt.
Het werk van Pat Ogden, Peter Levine en Steven Porges geeft ons, therapeuten, nieuwe handvaten voor lichaamsgericht werken met mensen. Daardoor wordt je behandeling preciezer, effectiever en beter afgestemd op de (on)mogelijkheden van je cliënt.
Programma
Stappenplan voor het herkennen en kunnen werken met enkelvoudige traumaproblematiek
De werking van het limbisch systeem met thalamus, hypothalamus en de amygdala
Procedurele patronen
Werken in en met de window of tolerance
Ontwikkelen van draagkracht en ik-sterkte
Reguleren van angst en andere emoties
Hulpbronnen ontdekken, ontwikkelen en leren gebruiken
Differentiëren en identificeren
Trauma en regulatie 1 en 2 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In Trauma 1 ontdek je hoe arousal in elkaar zit en wat je er mee kunt. Je leert traumagerelateerde en hechtingsgerelateerde stoornissen beter herkennen en van elkaar onderscheiden en zo differentiëren wat wel en wat niet behoort tot je beroepsdomein. In Trauma 2 gaan we verder met het ontwikkelen van hulpbronnen, emotieregulatie, overwinning en draagkracht vergroten. Beide cursussen bevatten onderbouwende theorie afgewisseld met praktische oefeningen en vaardigheden. Zelf ervaren is een fijne manier van leren.
Kolk, B.A. van der, (2016). Traumasporen. Eeserveen: Uitgeverij Mens!
Levine, P. (2007). De tijger ontwaakt. Traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie. Haarlem: Altamira Becht BV.
Levine, P. (2015). Trauma and memory. Berkely, North Atlantic books.
Ogden, P. (2015). Sensorymotor psychotherapy. New York: Norton & Company Ltd.
VOOR WIE
Voor therapeuten en coaches die gewend zijn lichaamsgericht te werken en meer willen weten over de regulatie van angst en andere emoties in relatie tot enkelvoudige traumaproblematiek. Te denken valt aan psychomotorisch therapeuten, creatief therapeut, craniosacraal therapeuten, haptotherapeuten, massagetherapeuten, psychosomatisch werkende fysiotherapeuten en therapeuten die werken met Gestalt, hypnotherapie en andere vormen van lichaamsgerichte therapie.
Voor coaches, counselors, psychologen, praktijk ondersteuners GGZ die meer willen weten en leren werken met regulatie vanuit het lijf.
CPION
ABvC (47 PE punten bij het volgen van Trauma & regulatie 1 én 2)
Erkenning Trauma 1 als na- en/of bijscholing:
NFG Nederlandse Federatie Gezondheidszorg
VVH Vereniging voor Haptotherapeuten
VBAG Vereniging ter Bevordering van Alternatieve Geneeswijzen
LVNT Landelijke Vereniging Natuurgeneeskundig Therapeuten
TIJDSINVESTERING
Je tijdsinvestering voor de cursus zelf is 3 aaneengesloten dagen van 10.00-18.00 uur.