details

Opleidingssupervisie

INHOUD VAN DE CURSUS

Introductie
Zicht krijgen op blinde vlekken.
Nu je steeds meer gaat oefenen met SER kom je ook meer in contact met processen die niet lopen, cliënten waar je wat van gaat vinden: irritatie, bewondering, de neiging je terug te trekken of te gaan zorgen. Hoe komt het dat die gevoelens ontstaan en wat doe je ermee? Neutraliteit is een belangrijk grondprincipe van de cranio. Maar volledig neutraal zijn, altijd en bij iedereen is een utopie. In de opleidingssupervisie leer je zicht krijgen op de relatie met de cliënt en op hoe je dat ze neutraal mogelijk kunt doen.

Omschrijving
In opleidingssupervisie leer je van en met jezelf
Opleidingssupervisie is leuk en interessant. Het is niet leren op een manier waarop je kennis opdoet. Het is vooral leren van en over jezelf. Hoe reageer jij op een bepaalde interactie met je cliënt en waarom doe je dat? Wat heeft dat met jou als persoon en je geschiedenis te maken? En als je dat in de gaten hebt, wat kun je dan doen om het anders te laten verlopen? Supervisie gaat over denken, voelen, willen en handelen. In supervisie leer je reflecteren op jezelf. Je leert om jezelf als persoon te integreren in je beroep.

De meeste mensen ontdekken dat ze met supervisie op zak veel effectiever therapie geven en ook beter afgestemd zijn op zichzelf en op hun cliënt. Ze hebben zichzelf als professional veel beter leren kennen. Ze weten waar hun blinde vlekken liggen. Ze begrijpen met welke cliënten ze goed kunnen werken en welke ze beter niet kunnen begeleiden. Een supervisietraject levert je persoonlijke en professionele ontwikkeling op die goud waard is.

Programma
Het doel van opleidings-supervisie is dat je uiteindelijk je eigen supervisor wordt. Dat betekent dat je in supervisie leert om jezelf te bevragen en te onderzoeken zowel na een behandeling als tijdens een behandeling.

Supervisie heb je, zoveel als mogelijk is, in een groepje van 3 of 4 supervisanten. Je volgt 10 bijeenkomsten van twee uur gemiddeld om de twee á weken.
We werken met een aantal supervisoren die verspreid over het land zitten, dus we proberen bij de indeling, zoveel als mogelijk is, rekening te houden met te rijden afstand.
Van elke bijeenkomst schrijf je een reflectieverslag. Je brengt ook regelmatig casussen uit je werk in, die in de groep worden besproken. Rond de tijd dat de SER 2 in zicht komt, word je in overleg met jou door de supervisie coördinator ingedeeld in een supervisie groep bij een supervisor. Je ontvangt hiervan bericht van het secretariaat.

De startdatum die bij deze cursus staat is dus niet de werkelijke startdatum. Rond deze tijd ontvang je bericht over de indeling van de groepjes. In overleg met jou en je groepje worden de data van de bijeenkomsten vastgesteld.


• Delft, F. van, (2015). Overdracht en tegenoverdracht. Amsterdam: Boom. (120 pg) 
• Nennie, A. (2015). Inzicht in overdracht en tegenoverdracht. Amsterdam: Boom. (168 pg)   
• Genderen, H. van, Jacob, G., Seebauer, L. (2012). Patronen doorbreken. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. (200 pg)
• Groen, M. (2015). Reflecteren: de basis. Groningen: Noordhoff. (183 pg)   

VOOR WIE

Voor iedereen die de Dialogica met goed gevolg heeft afgerond. Tussen de Dialogica en de Evaluatie volg je de opleidingssupervisie. Dit doe je naast het oefenen van SER op proefpersonen of cliënten uit je eigen praktijk.

CPION     Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland (onderdeel van de vierjarige beroepsopleiding tot Cranio therapeut)

TIJDSINVESTERING

Je tijdsinvestering is 10 bijeenkomsten verspreid over het jaar van ongeveer 2 uur per bijeenkomst.

De datum in het aanmeldblok verwijst naar de periode waarin de opleidingssupervisie ongeveer begint.

Samen met het groepje waar je wordt ingedeeld en de betreffende supervisor bepaal je zelf de data van de bijeenkomsten.


INSCHRIJVEN

ERVARINGEN VAN ANDEREN